Regional plan for kompetanse i Finnmark 2016-2028
3 Videregående opplæring
3.1 Finnmark fylkeskommune som skoleeier
Fylkeskommunen skal planlegge og bygge ut et opplæringstilbud i samsvar med nasjonale mål, søkernes sine ønsker og det behovet samfunnet har for videregående opplæring i alle utdanningsretninger.
Kvalitetssystemet for videregående opplæring skal ivareta lovens bestemmelser i forhold til kvalitet på opplæringen og elevenes rettigheter. I tillegg legges det utstrakt vekt på elevdemokrati på skolene.
3.2 Overordnede målsettinger med den videregående opplæringen i Finnmark fylke i planperioden 2016-2028
3.2.1 Mål
Målet for videregående opplæring i Finnmark er at elevene og lærlingene skal bestå og fullføre innenfor normert tid.
- Tilbudet skal være forutsigbart, fleksibelt og effektivt med gjennomgående skoletilbud så langt det er mulig.
- Den enkelte elev og lærling gis et opplæringstilbud med høy kvalitet som gjenspeiler det offentlige og det private næringslivets behov.
3.2.2 Kvalitet
- Skal preges av et godt læringsmiljø med kultur for læring og endring.
- Skal preges av at møtet mellom lærer og elev gir utvikling av den enkelte og der den enkelte får utfordringer i samsvar med sitt potensiale.
- Skal preges av gode relasjoner både innad i skolen og i samarbeid med kommunene og næringslivet.
- Skal preges av godt samarbeid mellom elev/ foreldre/ lærere og lærling/bedrift.
- Skal preges av engasjerte skoleledere som har fokus på det som skjer i klasserommet og som kan gi råd og veiledning til lærere.
- Fagmiljøene ved skolene skal være robuste og attraktive
- Skal sikre gode overganger gjennom hele opp- læringen
3.3 Fagskoleopplæring
Fylkeskommunen skal sørge for at det tilbys godkjent fagskoleutdanning som tar hensyn til lokalt, regionalt og nasjonalt kompetansebehov innenfor prioriterte samfunnsområder. Fagskoletilbud er en del av det tertiære utdanningsnivået i Norge, og skal med utgangspunkt i fagskoleloven gi korte, yrkesrettede utdanninger som bygger på videregående opplæring eller tilsvarende realkompetanse, og som har et omfang på minimum et halvt og maksimum to studieår.
3.3.1 Hovedmål for fagskolen i fremtidsperspektiv
Fagskoleutdanning er yrkesrettede utdanninger som bygger på videregående opplæring eller tilsvarende realkompetanse. Utdanningene har et omfang på et halvt til to studieår og er en del av tertiærutdanningen, det vil si utdanning på nivået over videregående opplæring. Med yrkesrettet utdanning menes utdanning som gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak. Fagskolene har en viktig rolle som tilbydere av «skreddersøm» for arbeidslivet, og er en betydelig leverandør av etter- og videreutdanning. I Finnmark står fagopplæringen sterkt, og fagskole er viktig for å styrke yrkeskompetansen ytterligere. Fagskolene er viktige leverandører av den kompetanse næringslivet etterspør.
3.4 Fagopplæring
Fagopplæring er den delen av opplæring som er ute i bedrift. Etter to år i videregående skole kan eleven bli lærling eller lærekandidat. Læretiden kan variere utfra hvilken bakgrunn, men vanligvis er det 2 år. Når læretiden er gjennomført og alle fellesfag og program er bestått, kan lærlingen gå opp til fag- eller svenneprøve. Da kan vedkommende titulere seg som fagarbeider.
Finnmark fylkeskomme vil at læretiden i bedrift skal gi opplæring med god kvalitet. Faglig leder/instruktør skal følge opp med god kunnskap om læreplanmål og god tilrettelegging. Læretiden skal gi lærlingen verdifull kompetanse, slik at de er attraktive for næringslivet.
Finnmark fylkeskommune skal hele tiden søke å gi et opplæringstilbud som er relevant i forhold til næringslivets behov. Vårt samfunn er i rask utvikling, og fleksibilitet i forhold til samfunnets kompetansebehov er påkrevd.
3.4.1 Hovedmål for fagopplæringen i et fremtidsperspektiv
Et av hovedmålene innenfor fagopplæring i et fremtidsperspektiv er å skaffe læreplasser til alle som ønsker det.
3.5 Voksenopplæring
et er viktig å ha et opplæringstilbud og realkompetansevurdering spesielt tilpasset voksne og deres livssituasjon. Finnmark har en stor andel voksne som ikke har fullført videregående opplæring. Endret livssituasjon for den voksne, omstilling i arbeidsmarkedet, arbeidsinnvandring og innvandring generelt vil også skape et behov for realkompetansevurdering og et tilpasset opplæringstilbud. Konsekvensen av manglende videregående opplæring for den enkelte er at det kan være en utfordring å komme seg inn i arbeidslivet. Offentlig og privat sektor vil som følge av dette mangle fagarbeidere.