FORNØYD: Egil Ørjan Thorsen er fornøyd etter uka i Berlin.
Karoline Sørensen Brandtzæg
– Det har gått over all forventning, sier Egil Ørjan Thorsen.
Han er spesialrådgiver i Finnmark fylkeskommune, og fylkeskommunens representant i styringsgruppa for Nord-Norges stand under Grüne Woche (IGW).
17 bedrifter fra Finnmark har den siste uka utgjort sin del av den nordnorske fellesstanden på den norske paviljongen.
Nord-Norge populært
1.400 utstillere fra 61 land tar under IGW imot 300.000 besøkende på 118.000 kvadratmeter.
Det er ingen tvil om at det er enormt – og både Finnmark, Nord-Norge og produktene herfra, har vært veldig populære under messa i Berlin.
– At vi har klart å mobilisere så mange matprodusenter og opplevelsesnæringer, har gjort at råvaregleden har kommet til uttrykk gjennom standen, sier Thorsen. Ett av suksesskriteriene, mener han, er Norges lange tilstedeværelse på IGW.
– Menneskene en styrke
– I år har maten og menneskene snakket sammen på en utrolig fin måte. Det er en styrke, sier Thorsen.
Finnmark fylkeskommune er samarbeidspartner til IGW, og har en pådriverrolle innenfor opplevelsesbasert reiseliv i Finnmark.
Thorsen er klar på viktigheten av at Finnmark er representert på messa.
– Vi ser at dette har en effekt. Mange av aktørene er små og alene, og Finnmark er preget av store avstander, men her kan vi løfte de små opp i det store bildet. Det gjør Norge attraktivt, og vi får synliggjort Finnmark på en veldig fin arena, sier han.
Fantastisk matfat i Finnmark
Thorsen trekker frem viktigheten av innsatsen til de norske deltakerne.
– Matfatet i Finnmark er fantastisk, men tenk hvor verdifulle menneskene i Finnmark er. Tenk å kunne dra på kongekrabbesafari med en lokal fisker eller å få oppleve det samiske med personer som kjenner kulturen.
Søknaden til IGW gjelder for tre år, men det er politikerne som bestemmer størrelsen på kommende bevilgninger. Det vil si at Thorsen skal skrive saksfremlegg når han er tilbake i Vadsø.
– Styrke i et samlet Finnmark
– Jobben med å få Finnmark til å fungere som en helhet er ikke ferdig – det er nå den begynner. Vårt mål må være å ha en samlende effekt. Det er IGW et godt eksempel på. Den samlede tiltrekningskraften fra Finnmark er en styrke, sier spesialrådgiveren.
Salget under messa har vært veldig bra – faktisk har det satt rekorder mot 2020, da Norge sist deltok. I løpet av de fire første dagene var salget allerede 2/3 av det totale salget i 2020.