Skoleelever må få bruke «hurtigruta»

– Elever under 16 får reise med kystruta etter 2030, foreslår fylkesutvalget.

Stort skip ligger til kai - Klikk for stort bildeHurtigruten til kai i Vardø Trond Magne Henriksen/FFK

Skoleelever må kunne bruke Kystruta til skolesteder. Alta må vurderes inn som nytt anløpssted. Vadsø må få avgang både på nordgående og sørgående ruteplan. Det var endringer som fylkesutvalget gjorde i innstillinga til hovedutvalget for samferdsel på sitt møte tirsdag 17. september. Les hele vedtaket i OpenGov

Anløpsstedene opprettholdes

I dagens vedtak på høringa til kystrutas seilingsmønster ønsker politikerne at anløpsstedene i Finnmark må opprettholdes som ett av de viktigste punktene.

Ny konkurranse

Bakgrunnen for høringa er at Samferdselsdepartementet har igangsatt arbeidet med forberedelser til ny konkurranse om drift av kystruta etter 2030. Transportbehov og det miljøfaglige er blant det som skal utredes. I dag er det to selskap som seiler på de 34 havnene i Norge, hvorav 11 er i Finnmark.

Motorferdsel og reindrift

På dagens møte sto flere saker  på sakslista. Høringsforslag til ny reindriftslov ble vedtatt, mens høringsuttalelsen om ny motorferdselslov skal til fylkestingets møte i oktober.

Du finner alle sakene som ble tatt opp i Fylkesutvalget i OpenGov.