NEW NORTH – Transport, Logistics and Security of Supply

Finland, Sverige og Norge samarbeider for å utvikle den nordlige regionen og et felles transportsystem. 

EUs Interreg Aurora-program har bidratt med en betydelig finansiering til prosjektet New North – Transport, Logistics, and Security of Supply, med fokus på utvikling av transport- og logistikksystemet i den nordlige regionen. Prosjektet er fra EU Interreg Aurora-programmet bevilget 2 millioner euro.

Bevilgningen fra Interreg Aurora-programmet styrker samarbeidet i den nordlige regionen og muliggjør utvikling av transportkjeder, forsyningssikkerhet, utvikling av elektrisk luftfart og etablering av grønne transportkorridorer

“Målet med New North-prosjektet er å utvikle et bærekraftig transportsystem i den nordlige regionen, med tanke på fremtidens transportmuligheter. Prosjektet har som mål å svare på den endrede geopolitiske situasjonen og kunnskapen fra Barents Transport and Logistics Project (BRTL). Hovedmålet med prosjektet er å styrke samarbeidet mellom de regionale interessentene og forbedre transportforbindelsene i den nordlige regionen.”

Prosjektet er et samarbeid mellom regionene Lappland, Nord-Karelen, Kajanaland og Nord-Österbotten i Finland, Kvarkenrådet og Västerbotten- og Norrbotten-regionene i Sverige, og Troms-,  Nordland- og Finnmark fylkeskommuner i  Norge. Prosjektet støttes også av en samarbeidsgruppe for å sikre informasjonstilgang og samhandling.

Lappland regionråd (Lapin Liitto) fungerer som prosjektets hovedpartner i samarbeid med regionale interessenter fra Sverige og Norge.

Totalprosjektet består av fire arbeidspakker (AP):

  • AP1: Fremtidig sømløs godstransport (ledes av Finnmark og norske partnere)
  • AP2: Transportsikkerhet (ledes av Lappland)
  • AP3: Elektrisk luftfart (ledes av Västerbotten)
  • AP4: Grønn jernbanetransport (ledes av Nord-Karelen)

Prosjektet startet 1. september 2023, og vil pågå i 36 måneder.

AP1 Fremtidig sømløs godstransport

AP1 involverer de tre nordligste fylkeskommunene i Norge, med Finnmark fylkeskommune som ansvarlig partner.

Målet med AP1 er å presentere en status for godstransport, og anbefale fremtidsrettede løsninger i veikorridorer som krysser grensene i Nord-Norge og Nord-Sverige/ Nord-Finland.

Studien skal skape relevant informasjon for de utvalgte veitransportkorridorene, basert på et mer omfattende detaljnivå, enn vanlig.

AP1 fokuserer på transportene langs utvalgte veikorridorer. Markedsvurderingen i 2024 danner grunnlaget for prosjektets neste steg og anbefalinger. Veikorridorene er gjengitt i kartet nedenfor.

Et kart over Nord-Norge, -Sverige og -Finland med illustrering av veikorridorer på tvers av grensene.  - Klikk for stort bildeArbeidspakke 1/ AP1: veikorridorene, fremtidig sømløs godstransport (ledes av Finnmark og norske partnere). Interreg Aurora

Den 9.-10. april 2025 gjennomføres et prosjektseminar for New North i Narvik. Nærmere informasjon kommer.

Tidsplan AP1

Tidsplanen for W1s aktiviteter er gjengitt nedenfor.

En detaljrik aktivitetstidsplan som spenner seg fra 2023 til 2026. - Klikk for stort bildeTidsplan Arbeidspakke 1/ AP1. Interreg Aurora

Lenker til dokumenter

Newsletter WP1, april 2024 (PDF, 2 MB)

Presentation WP1, Levi, Finland, september 2024 (PDF, 3 MB)

Presentasjon Nordnorske Europadager, Narvik, 24. oktober 2024 (PDF, 4 MB)

Presentasjon, Nordnorske Europadager, Tromsø, 29. oktober 2024 (PDF, 4 MB)

Presentasjon, Nordnorske Europadager, Vadsø, 31. oktober 2024 (PDF, 4 MB)

Seminar Narvik 9.-10. april 2025 (kommer)