Forslag til Regional transportplan Finnmark er sendt på høring med frist 28. mars 2023. Etter høringsfristen og merknadsbehandling legges forslaget frem for behandling og vedtak i fylkestinget i juni 2023.
Planprogram
Fylkesrådet vedtar at forslag til planprogram sendes på høring: juni 2022
Planprogrammet ligger ute til offentlig ettersyn til: 23. september 2022
Merknadsbehandling: oktober 2022
Fylkestinget vedtar planprogrammet: oktober 2022
Regional transportplan Finnmark 2024-2036
Utredningsarbeid og involvering: april 2022 – januar 2023
Regional transportplan ligger ute til offentlig ettersyn: mars-april 2023
Merknadsbehandling: mars-april 2023
Fylkestinget vedtar Regional Transportplan Finnmark 2024-2036: juni 2023
Intern organisering
Fylkestinget
Fylkestinget er plan- og godkjenningsmyndighet for regionale planer. Fylkestinget fastsetter planprogrammet og fatter endelig vedtak etter at planforslaget har vært på høring og offentlig ettersyn.
Styringsgruppa
Styringsgruppa er divisjonsledergruppa til samferdsel Finnmark. Styringsgruppas oppgave er å gi styringssignaler, gjøre avklaringer og beslutte. Styringsgruppa vil også avgjøre om der er behov for å tilføre prosjektet ressurser i sin helhet eller delprosesser.
Administrativ prosjektgruppe
Administrativ prosjektgruppe fører planarbeidet gjennom hele perioden fram til endelig planforslag legges fram for fylkestinget. Den administrative gruppa koordinerer det faglige arbeidet, samt inviterer til medvirkning. Prosjektgruppa består av representanter fra samferdsel innenfor ulike fagområder.
Referansegruppe
Referansegruppa skal ivareta fylkes interesse innen hvert fagområde. Sikre god internt og ekstern involvering. Referansegruppa består av representanter i fylkeskommunen fra næring, plan og kultur, internasjonalt, økonomi, opplæring, og overordna planlegging.
Ekstern medvirkning
Informasjon om planarbeidet vil bli lagt ut på fylkeskommunens hjemmeside. 2024-2036 vil bli sendt på juni 2023. I forkant av høringen er det bli gjennomført egen prosess for medvirkning i perioden oktober 2022-januar 2023.
I Regional planstrategi beskrives Regional transportplan som følger:
Regional transportplan vil være et viktig verktøy for sammenstilling og synliggjøring av utfordringer og muligheter for underliggende områder innenfor samferdsel i Troms og Finnmark. Planen vil trekke opp langsiktig transportpolitikk, og angi prinsipper og legge føringer i detaljerte handlingsprogram. Planen skal også være strategisk innrettet, med effekt av en samordning av prosesser og forvaltningsnivå regionalt. Planen settes videre i sammenheng med Nasjonal transportplan, der Regional transportplan vil vise mål og krav til alle deler av transportsystemet, og gi innspill til prosesser og planarbeid. Det legges opp til et tidsperspektiv for planen på 12 år, i tråd med Nasjonal transportplan slik at planen også ivaretar en innarbeidet rolle også som oppspill til Nasjonal Transportplan, der det legges opp til at behovet for revisjon vurderes hvert 4. år i forbindelse med utarbeidelse av regional planstrategi.
Problemstillinger
Problemstillinger som skal tas med videre i planleggingen:
Samferdsel er en viktig forutsetning for bosetting, næringsutvikling og ressursutnyttelse i fylket. Utformingen av transportpolitikken står sentralt for å nå mål innenfor klima/miljø, levekår og folkehelse. Et stort etterslep på fylkesvegnettet, tunnel- og bru utbedring, fiskerihavner, uløste rassikringsoppgaver både på riks- og fylkesveg, strategisk utvikling av riksvegnett og jernbane, og videre utvikling av sentrale knutepunkt for sjøfart og lufttransport, samt overgangen til 0- og lavutslipps kollektivtransport er sentrale utfordringer som må inkluderes i den videre planleggingen.
Regional transportplan vil ikke legge direkte føringer for arealbruken i Finnmark, og utløser derfor ikke behov for konsekvensutredning etter plan- og bygningslova.