Strategi for voksnes læring i Finnmark 2022-2030

2 Innledning

Bakgrunn og overordna føringer

Internasjonale og nasjonale føringer

OECD pekte i 2014 på manglende samhandling på tvers av næring og utdanning samt manglende ansvarliggjøring av det regionale nivået i kompetansepolitikken. Nasjonale myndigheter har fulgt dette opp gjennom Nasjonal kompetansepolitisk strategi (2017) og Stortingsmelding 14 (2019–2020) Kompetansereformen - Lære hele livet. Reformen gir fylkeskommunene et utvidet ansvar på kompetansefeltet. Det nasjonale pilotprosjektet Bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel av kompetanse i regionale arbeidsmarkeder, del 2 anbefalte tre felles pilarer for fylkeskommunenes regionale kompetansearbeid:

  • En regional kompetanseplan/strategi  
  • Et regionalt kompetanseforum
  • Et regionalt kunnskapsgrunnlag  

Formålet var å styrke fylkeskommunenes planarbeid og bidra til en nasjonal standard for det kompetansepolitiske arbeidet.  

Regjeringen vil i 2022/2023 kartlegge behovet for kompetanse i arbeidslivet (Utsynsmeldingen). Målet er å dekke arbeids- og samfunnslivets kompetansebehov fremover, og sørge for at innbyggerne i hele landet har tilgang til relevant utdanning. Ikke siden før finanskrisen har det vært større mangel på arbeidskraft med rett kompetanse i Norge.

Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) og Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven) er også førende for Strategi for voksnes læring i Finnmark.

Nasjonal kompetansepolitisk strategi har hele den voksne befolkning som målgruppe og har tre satsingsområder:  

  1. Gode valg for den enkelte og samfunn
  2. Styrke kompetansen til voksne med svak tilknytning til arbeidslivet
  3. Læring i arbeidslivet og god bruk av kompetanse

Regionale føringer 

Fylkeskommunen skal som regional utviklingsaktør legge til rette for at flere kvalifiserer seg til arbeid og at arbeids- og næringsliv får tak i den arbeidskraften de trenger.  

Troms og Finnmark Fylkeskommune har i regional planstrategi (Se Nord 2021-2024) vedtatt at en strategi for voksnes læring i Finnmark skal være et av virkemidlene for å sikre en vekstkraftig region. Troms og Finnmark skal være et samfunn der det skapes flere arbeidsplasser, yrkeslivet får den kompetansen som etterspørres og det skal legges til rette for et offensivt, kunnskapsbasert og bærekraftig næringsliv basert på regionens mangfold og fortrinn.

Fylkesrådets politiske plattform 2019 - 2023 Et sterkt nord, presiserer viktigheten av sterkere samhandling mellom utdanning, næring og offentlig forvaltning for å sikre rekruttering av ungdom, tilgang på arbeidskraft og relevant kompetanse til eget næringsliv.  

I Nordområdemeldinga, Mennesker, muligheter og norske interesser i nord vektlegges boattraktivitet, jobb og verdiskaping gjennom økt samarbeid mellom næringsliv, forsknings- og utdanningsinstitusjoner.