«Plan for friluftslivets ferdselsårer» er et nasjonalt prosjekt (2019-2023) initiert av Klima- og miljødepartementet som en oppfølging av nasjonal handlingsplan for friluftsliv. Miljødirektoratet leder arbeidet.
Målet er at flest mulig kommuner utarbeider planer for friluftslivets ferdselsårer for at befolkningen skal kunne utøve friluftsliv jevnlig. Prosjektet fremmer planlegging, opparbeiding, skilting og merking og kartfesting av sammenhengende nettverk av ferdselsårer i kommunene.
Planen skal gi oversikt over relevante stier, turveier, løyper og leder for friluftslivet i kommunen. Den skal beskrive nåsituasjonen og skissere tiltak for å ivareta og utvikle ferdselsårene i tråd med målene som er satt for arbeidet. Dette kan innebære å etablere rundturer, sikre maks 500 meter til nærmeste tursti fra boligområder, tilrettelegging for rullestol eller prioritering av ny skilting. Et annet viktig mål med prosjektet er å oppdatere det offentlige kartgrunnlaget, med hovedfokus på databasen for Tur- og friluftsruter (turrutene som er skiltet og merket og har vedlikeholdsansvarlige).
Hvorfor?
En plan for friluftslivets ferdselsårer vil bidra til en mer målstyrt utvikling og drift av stier, turveier, leder og infrastruktur for friluftslivet i kommunen. Den vil sikre forutsigbarhet og en mer helhetlig utvikling. Strategisk planlegging av friluftslivets ferdselsårer og infrastruktur vil kunne resultere i økt friluftsaktivitet, differensiert tilrettelegging, bedre ivaretakelse av friluftsområder og mer turglede for alle brukergrupper.
En plan for friluftslivets ferdselsårer vil lette arealplanleggingen, prioritering av tilskudd, så vel som gjennomføringen av rettede tiltak for å aktivisere ønskede målgrupper. Planen vil kunne bidra til å avveie interessekonflikter, kanalisering og vedlikeholdsansvar. Den vil kunne være et nyttig verktøy i arbeidet med bærekraftig besøksforvaltning og bidra til helhetlige vurderinger knyttet til bruk og påvirkning på naturmangfold, kulturminner, reindrift m.m.
Et oppdatert kartgrunnlag vil medvirke til økt sikkerhet og beredskap i kommunen, og planen vil gagne bolyst, folkehelse og livskvalitet. Planen vil også legge grunnlag for fylkeskommunens prioriteringer av tilskuddsmidler.
Organisering
Troms og Finnmark fylkeskommune er prosjektansvarlig i fylket og bevilger sammen med Miljødirektoratet tilskuddsmidler til arbeidet.
Fylkets fem friluftsråd og Forum for natur og friluftsliv (FNF) utgjør sammen med fylkeskommunen en regional prosjektgruppe. De fem friluftsrådene fungerer som prosjektkoordinatorer i sine regioner og mottar støtte fra fylkeskommunen til å følge opp medlemskommunene.
Arbeidet forankres innad i kommunene, og det opprettes en arbeidsgruppe med kommuneansatte og frivillige lag og foreninger, samt representanter fra reiseliv, grunneiere o.l. ved behov. God medvirkning er avgjørende for resultatet.
Prosjektet startet opp i Troms i 2019, og flere kommuner er allerede godt i gang med arbeidet. Fra 2020 utvides prosjektet til Finnmark og er et prioritert satsingsfelt i hele fylket.
Hvordan?
Kommunen avgjør selv hvor plan for friluftslivets ferdselsårer hører hjemme i kommunens plansystem. Dette vil kunne variere ut fra kommunens behov, status i andre plansammenhenger m.m.
Miljødirektoratet har laget en veileder for arbeidet, M-122 I 2019, «Plan for friluftslivets ferdselsårer».
Veilederen kan lastes ned på Miljødirektoratets hjemmesider eller sees her
Miljødirektoratets veileder er bygd opp for å utarbeide en temaplan som består av en planbeskrivelse, tiltaksdel og temakart. Tiltaksplanen vil senere kunne innarbeides i annet planverk for å sikre juridisk og økonomisk binding, for eksempel kommunedelplan for idrett, friluftsliv og fysisk aktivitet.
Det er også mulig å gjennomføre plan for friluftslivets ferdselsårer direkte gjennom en prosess med revisjon av nevnte kommunedelplan.
Nyttige lenker
Invitasjonsbrev til kommunene i Troms og Finnmark om deltakelse i prosjektet (PDF, 211 kB)
Nettveiledning
Veileder M-122 I 2019
Plan i Oppdal kommune – eksempel pilotkommune
Plan i Flesberg kommune – eksempel pilotkommune
Veileder for naturvennlig tilrettelegging
Merkehåndboka